Nadruki na różnych rodzajach odzieży stają się coraz popularniejsze. Coraz więcej firm i sklepów internetowych, takich jak na przykład ABC COTTON, zajmuje się profesjonalnym znakowaniem ubrań wysokiej jakości.
Logotypy czy napisy często pojawiają się na ubraniach firmowych i roboczych, które służą jako strój służbowy. Dzięki znakowaniu mogą one w pozytywny sposób wpływać na wizerunek firmy, a także ją reklamować. Ta ostatnia funkcja jest też podstawą produkcji znakowanych ubrań promocyjnych i roboczych.
Ale ważnym segmentem rynku są także nadruki na strojach sportowych. Dziś trudno wręcz wyobrazić sobie nawet amatorską drużynę bez dedykowanych koszulek. Na jakie nadruki zdecydować się w takim wypadku? Którą metodę znakowania wybrać? Podpowiadamy!
Jakie nadruki na strojach sportowych wybrać?
Nadruki na strojach sportowych to dziś stały element w niemal wszystkich dyscyplinach. Pojawiają się zarówno na odzieży przeznaczonej do startów, jak i strojach na rozgrzewkę. Ale także na odzieży, w której gwiazdy sportu podróżują na zawody czy też występują w programach telewizyjnych.
Na takich strojach zawsze znajduje się logotyp sponsora sprzętu, ale pozostałe nadruki często są wykorzystywane jako nośnik reklamowy. Jeśli Twoja drużyna, nawet amatorska, znajdzie wsparcie finansowe u lokalnego przedsiębiorcy, warto umieścić jego logo na strojach. Zresztą zazwyczaj jednym z warunków wsparcia jest właśnie reklama na odzieży.
W niektórych sportach reklamy są wprowadzane z umiarem – na przykład na koszulkach zawodników NBA może reklamować się tylko jeden sponsor. Na drugim biegunie znajdują się zespoły siatkarskiej ligi we Włoszech. Ich stroje są upstrzone dziesiątkami siatkarskich logotypów.
Numer, nazwisko, herb
Za obowiązkowe nadruki na strojach sportowych można uznać klubowe herby. Na nie zawsze musi znaleźć się miejsce. Jeśli więc Twoja amatorska drużyna jeszcze go nie ma, warto zaprojektować nawet proste logo. I umieścić je w honorowym miejscu, koniecznie w oryginalnych barwach. Inaczej kibice, jak to miało miejsce niedawno w przypadku Borussii Dortmund, mogą mieć poważne zastrzeżenia.
Przyjęło się też, że na nazwiskach sportowców, zwłaszcza w dyscyplinach drużynowych, pojawia się ich nazwisko. To zdecydowane ułatwienie dla kibiców, zwłaszcza tych przed telewizorami. Czasami, jeśli pozwalają na to przepisy, można je zastąpić imieniem lub pseudonimem. Stałym nadrukiem powinny być także numery na koszulkach, a czasem i na spodenkach.

W jakich miejscach umieszczać nadruki na strojach sportowych?
Jak wspomnieliśmy, w przypadku herbu drużyny sprawa jest jasna. Powinien znaleźć się w honorowym miejscu, najlepiej na piersiach koszulki czy bluzy. W tej okolicy jest też zwykle logo producenta sprzętu. Co jednak z pozostałymi nadrukami?
Numer powinien być spory, dlatego przeważnie ląduje na plecach. W niektórych sportach można go jednak umieszczać również na przodzie strojów sportowych. Nazwisko bądź pseudonim ląduje na plecach.
Tutaj są dwie szkoły. Pierwsza, bardziej popularna, umieszcza go na górze, nad numerem. Druga, do której przywiązane sę m.in. kluby niemieckiej piłkarskiej Bundesligi, sytuuje nazwisko na dole koszulki, pod numerem.
Największe pole do popisu jest przy nadrukach związanych z reklamami. Jeśli grasz w amatorskiej lidze, możesz pozwolić sobie na reklamę właściwie w każdym miejscu strojów. W profesjonalnych rozgrywkach miejsca pod reklamowe nadruki na strojach sportowych są jednak precyzyjnie wyznaczone.
Za najbardziej prestiżowe jest uważane miejsce na przodzie koszulki, pod klubowym logo. To za taką reklamę sponsorzy płacą najwięcej. Reklamy pojawiają się jednak często również na plecach strojów, a także na rękawach czy nogawkach spodenek.
Jakimi metodami najlepiej znakować stroje sportowe?
Sportowa odzież z nadrukiem jest poddawana większym i trudniejszym próbom niż ubrania, z których korzystamy na co dzień. Musi zapewniać komfort, ale też być wytrzymała. To samo dotyczy nadruków, które się na nich znajdują.
Najlepsze i najbardziej trwałe efekty da sublimacja. Nadruki na strojach sportowych wykonywane tą metodą są wynikiem procesu chemicznego. Ale nie wpływa na właściwości wentylacyjne ubrań. Ta metoda nadaje się jednak tylko do ubrań poliestrowych, i to najlepiej białych.
Alternatywną metodą jest sitodruk. W tym przypadku stosuje się specjalne farby. Odznaczają się one jednak bardzo dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz pranie.
Mniej trwałe będą nadruki wykonane za pomocą druku cyfrowego. Ich atutem jest natomiast dokładne odwzorowanie kolorów i wzorów. Prostsze logotypy można także wyszyć haftem komputerowym, ale to możliwe tylko na nieco grubszych tkaninach.